6 spraw, o których musisz wiedzieć przy remoncie salonu urody

Mikołaj Ostrowski16 lutego 2018Komentarze (0)

Remont w salonie urodyProwadzisz salon urody lub fryzjerski? Na początku jest piękny. Przychodzą jednak klienci, salon się  zużywa. Konieczny stanie się remont.

I to jest początek kłopotów. Trzeba między innymi urlopować pracowników, zamknąć salon, poinformować klientów, dobrać nowe materiały wykończeniowe. Jest jednak jedna rzecz, która jest kluczowa dla Twojego bezpieczeństwa.

Wybór ekipy remontowej

 

Zły wybór boli po kieszeni. Jeden z moich Klientów zorganizował remont w drugiej połowie października. Remont miał trwać trzy tygodnie – do 11 listopada. Salon otworzył się prowizorycznie przed Bożym Narodzeniem i Sylwestrem (sezon!), a w całości remont skończył się 15 stycznia, dokończyła go oczywiście inna ekipa.

Klient oczywiście zawarł umowę z pierwszą brygadą. Była to umowa, którą przygotowała firma remontowa. Nie muszę Ci tłumaczyć, że w takiej sytuacji dochodzenie jakichkolwiek roszczeń jest utrudnione. Nigdy umowa, która proponuje druga strona, nie zabezpiecza Cię. Ta umowa nie zabezpiecza salonu, ona zabezpiecza budowlańców.

Dlatego zawierając umowę o remont nie zapominaj o kilku kwestiach. Najważniejsze, ale nie wszystkie zestawiłem:

  1. Precyzyjne określaj termin, do kiedy mają być skończone prace. 

Wbrew pozorom bardzo często w umowach przewidziane są możliwości dowolnego wydłużenia terminu przez wykonawcę.

  1. Dokładnie określaj cenę i zakres robót. 

Zaufaj mi, wpisanie do umowy informacji, że przedmiotem umowy jest „remont salonu urody” jest proszeniem się o kłopoty. Trzeba dokładnie opisać, co jest przedmiotem prac.

Podobnie jak wprowadzenia prawa wykonawcy do dowolnego podwyższenia wynagrodzenia za prace dodatkowe, których konieczność się ujawni w trakcie remontu – niewiarygodne jak często przy tego typu umowach pojawiają się roboty dodatkowe.

  1. Ustal, jakie będą konsekwencje niewykonania prac w terminie.

Opóźnienia w zakończeniu remontu to jest realna strata dla salonu. Nie zarabiasz. Dlatego ważne jest wprowadzenie kar umownych za opóźnienie. Za każdy dzień. Działa niezwykle mobilizująco dla wykonawcy.

  1. Ustal sposób i termin usuwania usterek i wad.

Jeden z moich znajomych zawsze powtarza, że remont to nie apteka, zawsze coś będzie niedorobione. Wielokrotnie widziałem remonty, w których usuwanie usterek trwało dłużej niż remont. Nie pozwól na to. Usunięcie usterek ma nastąpić w ściśle określonym czasie. Jeśli nie będą usunięte – zastrzeż karę umowną.

  1. Ustal, kto kupuje materiały i jak są rozliczane.

Jeśli zdecydujesz się, aby materiały kupił wykonawca, ustal na jakich zasadach są kupowane i rozliczane. Czy wykonawca dolicza marżę czy też nie? Czy musi Ci przedstawiać materiały i cenę do akceptacji? Czy ma obowiązek poszukiwania pokazania Ci faktur źródłowych? Widziałem materiały kupione przez wykonawcę cztery razy drożej niż cena rynkowa.

  1. Sprecyzuj zasady wykonania zastępczego.

Wykonanie zastępcze oznacza zawsze perturbacje. Trzeba znaleźć nową ekipę, często droższą od dotychczasowej. Określ zasady, kiedy możesz zlecić wykonanie zastępcze i kto za to zapłaci.

Remont pozwala odświeżyć salon, daje nowy impuls, zachęca Klientów do odwiedzenia, pod warunkiem, że wszystko przebiegnie zgodnie z planem.

Źle przeprowadzone przedsięwzięcie może spowodować bardzo duże straty: nie tylko utracone dochody, ale wydatki związane z niepracującym personelem. Nieocenione są straty wizerunkowe. Klienci nie czekają 3 miesiące na nowe otwarcie salonu, pójdą do konkurencji. Dlatego tak ważne jest dobre zabezpieczenie prawne umowy dotyczącej remontu.

A Ty jakie masz doświadczenia związane z remontem w salonie?

*****

Poczytaj też o 3 kwestiach prawnych, na które powinien zwrócić uwagę właściciel salonu.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez OWIW Legal Ostrowski Wołyniec i Wspólnicy Adwokaci sp.k. Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest OWIW Legal Ostrowski Wołyniec i Wspólnicy Adwokaci sp.k. z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem ostrowski@owiw.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: