3 kwestie prawne, na które powinien zwrócić właściciel salonu

Mikołaj Ostrowski28 listopada 2017Komentarze (0)

W zeszłym tygodniu spotkałem się ze znajomym. Jest świetnym fryzjerem. Powiedział, że zakłada własny salon urody, ale nie wiedział od czego zacząć.

Przygotowaliśmy koncepcję. Ustaliliśmy 3 kluczowe kwestie, na które „na dzień dobry” należy zwrócić uwagę.

1. Umowa najmu lokalu

Lokalizacja i czynsz są ważne. Równie ważne są pozostałe warunki najmu.

Są różne umowy.

Widziałem umowy dla salonu urody, które miały ponad 60 stron, widziałem również takie na jedną stronę.

Długa umowa wcale nie jest dobra. We wszystkim należy zachować umiar. Z punktu widzenia prowadzącego salon najważniejsza sprawa to:

  • czynsz,
  • precyzyjne określenie przeznaczenia lokalu,
  • czasu umowy oraz
  • warunków rozwiązania/wypowiedzenia umowy.

Równie istotne jest ustalenie zasad rozliczania nakładów na lokal oraz zasad nakładania kar umownych.

Często pomijalną rzeczą (a występującą w praktyce) jest brak zabezpieczenia najemcy (najemca to ten, który bierze w najem) przed wyrzuceniem z lokalu i otwarcie przez właściciela lokalu identycznej działalności. Cały wysiłek w stworzenie renomowanego miejsca bywa przejmowany przez inny podmiot.

Za kilka tygodni przygotuję i udostępnię wzorcową umowę najmu lokalu dla salonu urody.

2. Wybór formy działalności

Salon urody może być prowadzony w różnej formie: jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wybór właściwej formy ma fundamentalne znaczenie: determinuje bowiem możliwości rozwoju salonu, zasad odpowiedzialności prowadzącego salon oraz zasady płacenia podatków. Temu wkrótce poświęcę oddzielny post.

3. Umowy z pracownikami

Na początku znaczna część salonów jest prowadzona wyłącznie przez właściciela. Z czasem powstaje potrzeba zatrudnienia personelu: recepcjonistka, sprzątaczka, manicurzystka, później menedżera salonu. Dobór właściwej formy zatrudnienia otwiera dodatkowe możliwości. Nie chodzi tylko o podatki i składki.

Odmiennie wygląda kwestia odpowiedzialności pracownika przy umowie o pracę oraz umowy zlecenia. Różnie możemy określić  zakaz konkurencji. Większość salonów cierpi z powodu kradzieży klientów przez byłego pracownika. W dobrze przygotowanej umowie to ryzyko można zminimalizować.

Powyższe kwestie są niezwykle ważne dla każdego salonu, niezależnie od wielkości, lokalizacji oraz sposobu funkcjonowania.

Oczywiście jest jeszcze wiele innych zagadnień, na które warto zwrócić uwagę prowadząc gabinet urody. A o czym Ty chcesz przeczytać na tym blogu?

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez OWIW Legal Ostrowski Wołyniec i Wspólnicy Adwokaci sp.k. Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest OWIW Legal Ostrowski Wołyniec i Wspólnicy Adwokaci sp.k. z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem ostrowski@owiw.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Następny wpis: